tisdag 26 januari 2010

Shoppingrunda på Söder

Idag har jag och Zoë varit ute på en liten shoppingrunda här på Södermalm. Vi var väl ute i 2½-3 timmar ungefär och gick in i två djuraffärer, två syaffärer och en Myrorna-affär. Fick köpt allt som jag planerat, så jag är riktigt nöjd!

Först gick vi till Alba Zoo på Folkungagatan. Har alltid gillat den butiken, trevlig personal och mycket grejer. Det visade sig svårare än väntat att hitta ett smal läderkoppel, så jag köpte ett nytt som Zoë får, så får valpen ta det som Zoë har nu eftersom det är smalast. Det blev en ny nyans för vår del, jag har alltid tidigare haft mörkbruna koppel och halsband. 198 kr.


Jag hittade också ett läderhalsband åt valpungen. Det kommer nog se lite knasigt ut på henne till en början, men ville verkligen ta det bredaste jag kunde hitta i den kortaste längden (30 cm). 198 kr.


 Sist men inte minst köpte jag också en ny sele till Zoë, det var verkligen på tiden! Selen hon har nu (som vi köpt begagnad från Sofia och Safira) har blivit alldeles för liten när Zoë nu gått upp lite till och dessutom behöver ha täcke på sig. Så det var toppen att jag hittade en ny sele som inte är allt för "skrikig" i färgen. 98 kr.


På vägen hem tittade vi in på SoFo'r Pets. Har bara varit där inne någon gång tidigare så det var lite roligt att kolla runt. När jag gick förbi skötsel/vård-hyllan insåg jag att jag helt missat att köpa tandborstar till vovvarna! Har lovat mig själv att när valpen kommer, då ska jag börja borsta tänderna på båda hundarna, minst varannan dag. Inne i affären hade de en djurvåg, så jag passade på att väga Zoë. 3,4 kg ligger hon på nu. Mycket bra! Är verkligen nöjd med hennes hull nu, hon är i utmärkt skick. Nu ska vi bara få henne att sluta klia upp de här nedrans såren... Vet inte vad som hänt, men de senaste månaderna har hon börjat klia upp dem igen. Suck!

Sen gick vi ner till Hornsgatan och tittade in på Myrorna. Jag var på jakt efter knappar som skulle passa hundtäcket jag stickar till Zoë just nu. Hittade en tröja för 45 kr som hade fina, beiga knappar i perfekt storlek. Kanske hade varit billigare att bara köpa knappar, men jag slog till när jag ändå var där. :P


Hittade även ett gosedjur till vappen! Gosigt, mjukt tyg. Dock ska den få genomgå en liten operation så att vi kan ta bort påsen med pärlor/kulor inuti. Något sånt ska inte min lilla få leka med! 10 kr.



På syaffären köpte jag lite nålar så att jag kan avsluta Zoës täcke. Alla mina sy- och stickningsgrejer ligger ju hemma, och jag är otålig, vill få klart täcket nu! 20+20 kr.


Under hela promenaden/shoppningen försökte jag vara noga med koppelträningen och det gick faktiskt riktigt bra. Värst var det dock på de trottoarer (i princip alla) där det var is, då gick jag lite för långsamt och försiktigt för att Zoë skulle orka vänta. ;) Vi mötte även 8-10 hundar och Zoë varken morrade eller skällde åt någon av dem! Woho! Självklart fick hon godis och beröm vid varje möte.

Med andra ord, en mycket bra och lyckad dag på stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar