onsdag 3 februari 2010

Target-träning

De senaste dagarna har jag börjat bli så himla sugen på att pröva agility med Zoë. Hon är snabb som attan när hon vill, och jag tror det skulle passa henne jättebra. Dock är det inte den bästa årstiden att börja med detta... Så vi har startat med lite inomhusträning som kan hjälpa oss i den riktiga agilityträningen senare. Target har vi kört med förut, men det var mest för skojs skull och jag hade inga direkta krav. Nu är mitt mål att Zoë på kommando ska ställa sig med båda tassarna på targeten. Jag ska verkligen försöka denna gång att inte stressa fram något utan få ett helt färdigt, perfekt beteende, innan jag börjar med kommando (eftersom hon har svårt för dem).

Det som krånglar till det i all vår träning är ju Zoës allergi och att i princip allt verkar ge henne symptom. Så nu har jag gått ifrån allt godis och använder bara hennes mat (färskfoder). Först prövade jag att torka det i små bitar i ugnen, men det blev inget toppenresultat. I det här första filmklippet tränar vi med det sista av den torkade maten.


Dagen efter (imorse) var det torra godiset alltså slut, så i stället bestämde jag mig för att träna med fodret som det var. Jag hackade helt enkelt upp det på en tallrik och gav henne en liten bit på en sked efter varje klick. Det funkade det med, i den här träningen, men jag måste fortfarande komma på en annan lösning för t.ex. skvallerträningen som vi ju gör på promenaderna. Här fokuserade jag mest på att hon inte skulle lägga sig ner, vilket hon gärna gör.


Sist måste jag också bara lägga in en bild på en av våra katter från igår... Jag kommer in i mitt rum och vad ser jag? En katt med riktigt kassa kurragömma skills. Lill-Maja, du är för tjock för att gömma dig bakom gardinerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar