söndag 17 oktober 2010

Valpkurs - igen!

Ja, det är ju som så att vi har gått, och avslutat en valpkurs... Men nu börjar vi om! Snälla Sofia var villig att låta oss gå gratis igen eftersom hon behövde fler deltagare till den nya kursen för att kunna starta den över huvud taget. Självklart hoppade vi på den chansen! I synnerhet för att denna kurs hålls på dagen - mycket bättre för oss (i alla fall mig)! Valpkurs nummer två alltså, började igår. Det var väldigt kul och givande, den här gruppen med hundar och ägare känns superbra! Dels var det ju förstås jag och Duva, som är nästan fem månader nu! Sen är en till hund från förra kursen med igen, Lennon med matte ? (Sofia, du får gärna hjälpa till och fylla i så uppdaterar jag här). Lennon är en långhårig collie på sex månader som är uppfödd hos Sofias mamma. Minst av alla hundarna på kursen är Bianca som är en cavalier king charles med lite cocker spaniel i sig också, med matte Alexandra. Jag minns inte riktigt hur gammal hon är, men inte kan det vara mycket! Hon var så himla söt och liten, svårt att få ett bra kort på henne när man satt så långt ifrån, zoomen räckte liksom inte till. Vi har också en portugisisk vattenhund på kursen, det tycker jag är extra kul eftersom vi känner en, och de är rätt lika storpudlar. Charlie heter han och går kurs med matte Ingela. Han är nerklippt, så jag fattade inte riktigt att det var en portis först, dåliga jag! Den femte och sista valpen är en lagotto romagnolo som jag glömt namnet på! Många fågelhundar och ganska liknande raser tycker jag allt. Hoppas litegrann på att det blir valpsläpp på kursen, men det är ju helt upp till vår glada, duktiga instruktör Sofia förstås (lite smicker skadar aldrig :P)!


Vi gick igenom flera kontaktövningar, alla funkade bra på Duva (det får man ju faktiskt hoppas när man har gått kursen en gång förut). Vi började också med sitt, som Duva faktiskt klarar riktigt bra nu! Hon kunde sitta kvar både när jag gick runt henne, och när jag småsprang och busade med en leksak. Klockren stadga vid nästan alla försök! Vi har också fått en cirkuskonst som vi ska träna på till sista kurstillfället - krypa. Det ska bli mycket spännande att se vad som blir det bästa sättet att lära Duva det på.

Efter kursen var Duva rejält trött, men hon och Lennon hade verkligen spanat på varandra hela tiden och vi kunde inte låta bli att släppa dem efteråt. Gud vad kul de hade! De var verkligen synkade och lekte superfint ihop! Det ska jag komma ihåg. Collie = bra leksätt för Duva. Jag vill verkligen undvika att hon blir en såndär hårding, så mer lek med springiga, lite försiktigare hundar och mindre lek med kampgalningar som låter hemskt (nu upphävde jag nog smickrandet ovan xD)!






Och sist lägger jag in lite diverse bilder från kursen.






2 kommentarer:

  1. Hahaha ja mina vovvar ska Duva inte leka med om hon ska undvika "kampgalna vovvar som låter" jag har ju två stycken här hemma som är tokiga:) Kul att Lennon och Duva lekte så bra!

    Du, vi kan väl diskutera valpsläpp på telefon eller när vi ses nästa gång:) Ni kommer väl på fredag?

    SvaraRadera
  2. O kul med bilderna! Jag snor dem såklart:)

    SvaraRadera