torsdag 27 januari 2011

Hemmagjort hundgodis!

Förra veckan gjorde jag ett tafatt försök att baka hemmagjort hundgodis till hundarna. Instruktionerna har jag fått från Duvas uppfödare. Men den gången blev det inte så bra, jag tog alldeles för mycket köttfärs och det blev bara blä. Dessutom luktade hela köket skunk.

Igår gjorde jag ett nytt försök, men en ny smaksättning - viltost. Visserligen underminerar det litegrann tanken att "gör jag eget hundgodis så vet jag att det inte är enmassa färgämnen och konserveringsmedel i". I viltost finns det säkerligen mängder. Men det är i alla fall roligt att göra godis själv!

Jag gjorde helt enkelt så att jag blandade viltost, vatten, ett par ägg och massor av mjöl (älskar degkrokar på elvispen!). Sen smetade jag ut det hela på ett bakplåtspapper och in i ugnen på 220 grader i ca 20 minuter. Efter det skar jag "kakan" i strimlor och sen bitar. Eftersom jag mest ger godis när vi tränar, så vill jag ha små behändiga bitar som jag kan ta med på promenaderna och som hundarna inte blir mätta på så snabbt. Förmodlgien skulle det vara mer praktiskt (och mindre smuligt) att göra större kex. Småbitarna fick ligga på en plåt i ugnen på ganska låg värme i några timmar för att torka igenom helt.

Såhär ser resultatet ut:


En stor fördel den här gången är att bitarna knappt luktar någonting alls. De har en lite söt doft, men den är inte särskilt märkbar tycker jag. Det ska bli spännande att se vad hundarna tycker (när Duvas mage mår bra igen)!

1 kommentar:

  1. Hoppas de gillar det!
    Jag gör ju mina i kexform som du vet!

    SvaraRadera