tisdag 25 januari 2011

Premiär för kampkopplet

Det låter som en ganska hemsk attiralj när man bara hör ordet - men nejdå, det har inget med inhumana redskap eller hundkamp att göra. Kampkoppel är vad jag kallar det koppel i flätad fleece som jag köpte redan i somras, för att träna Duva med. Då såg jag framför mig hur bra det skulle vara att alltid automatiskt ha en belöning med sig på promenaderna. Men så kom jag hem och insåg att min pluttiga lilla valp aldrig skulle kunna släppa kopplet på promenaden, och så var jag plötsligt inte lika nöjd längre. Kopplet åkte ner i en låda och låg där i nästan ett halvår innan jag idag tog fram det igen!

Nu jäklar, tänkte jag imorse, har vi väl ändå fått in tillräckligt med koncentration och kontroll för att kunna ta med kampkopplet på promenaden. Sagt och gjort. Duva fick på sig det "nya" kopplet och såg till en början ganska tveksam ut. Men efter någon minut insåg hon att oj, den här kan man ju bita och dra i! Det tog kanske fyra-fem små minipass då jag tränade "varsågod" och "tack" med några "app-app" emellan när hon försökte starta kamp utan tillåtelse. Men sen verkade hon fatta. Underbart! Så här ser det ut nu ungefär:

YouTube Video


Om det är någon annan som införskaffat såna här koppel - hur använder ni dem? Får hunden kampa hejvilt, eller på "kommando"?

När kusten var klar fick båda hundarna springa lösa och busa en stund. Bitchiga-löp-Zoë var dock mest sur, och Mobbar-Duva tyckte det var sååå roligt! :p

YouTube Video


- Posted from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar