söndag 30 januari 2011

Utställningsträning

Idag har jag och Duva varit på utställningsträning/kurs i Svenska Pudelklubbens regi. Med var även uppfödare Marika med kullsyster Yama. Kort sagt kan jag säga att det var fem intensiva timmar! Vi lärde oss grunder, upplägg, lite hur man ska tänka och tips och trick. Matte var inte helt tillfreds i miljön, för mycket människor och för lite utrymme satte igång stress- och ångestmaskineriet kan man väl lite försiktigt säga. Självklart smittade detta av sig på Duva, som under den första timmen var ganska okontaktbar och svår att jobba med. Men det tog sig, undan för undan gick det lite bättre. Vi tränade bland annat på själva springandet, figurer, fritt ställande och att ställa upp hunden "för hand". Nu har vi massor att träna på här hemma - särskilt intensivt under de kommande veckorna fram till vår första utställning!

Jag insåg på morgonen att Duva nästan aldrig haft halsband på sig förut (bara sele), så bara det var ju ett hinder att komma över! Men det var inte så farligt alls. Och trots att jag mådde illa, ville gråta och längtade hem - trots allt det är jag taggad att anmäla mig till någon ny kurs nu! Konstigt va?

Duva och Yama röjer lite hemma hos Marika:


Båda flickorna i bilburen:


Träning i Djurgymnasiets Hundcenter i Hägersten:


Trött Duva:


En söt liten herre som satt och övervakade spektaklet:


- Posted from my iPhone

5 kommentarer:

  1. Duktig du (ni) är! Duva är jättefin och även "den vita" (som jag gissar är en mellanpudel).

    Ha en bra dag ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog att den vita var en dvärg, men helt säker är jag inte! Pratglad var han i alla fall. ;) Han hade många åsikter om att matte tränade med en annan hund!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du är otroligt modig som går på utställningsträning med pudelmänniskor (de mest utpräglade utställningsmänniskorna i mina ögon)! Nej förlåt, det kanske inte var så taktiskt att säga så... ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du är jätteduktig! Du inspirerade mig till att åka iväg på träningsträff ikväll trots att det kändes skitjobbig och jag hellre hade varit hemma i soffan.

    SvaraRadera
  5. Jo, det är nog en dvärg - med mkt. pälsfluff ;-)

    SvaraRadera