lördag 9 april 2011

Duvas första viltspår

Igår var en stor dag för mig och Duva! Vi träffade Sofia och whipparna i Täby och gick vårat första viltspår! Sofia har gått kurs med Safira tidigare, så hon fick agera instuktör. Jag har bara läst lite om viltspår tidigare, så jag kände mig verkligen som en noob! :D Vi (Sofia) la ett spår till varje hund och sedan fick de ligga i ca en halvtimme. Tyvärr började det regna några minuter innan Duva skulle gå sitt, vilket kanske bidrog till att hon tappade bort sig ibland, jag vet inte.

Kortfattat kan man säga att det gick bra för att vara första gången; hon tog upp spåret efter en liten stunds luktande på starten, men hon virrade bort sig ett antal gånger. Ca 2/3 igenom, blev hon skrämd av något, och då åkte svansen mellan benen och koncentrationen försvann, vilket är fullt förståeligt tycker jag. Eftersom hon inte kunde släppa obehaget gick vi till klöven som hängde i slutet av spåret, och hon fick leka med och bära på den, så att det bestående minnet ändå förhoppningsvis skulle bli positivt. Nästa vecka ska vi på't igen, och då hoppas vi på att inget ska distrahera henne!














De sista fem bilderna är tagna av Sofia, och hon var också snäll och filmade lite:


1 kommentar: