fredag 16 september 2011

Spår utan blod


Idag har Duva fått gå ett spår! Jag tittade i bloggen och såg att senast vi spårade var Duva i fullpäls - det var ett bra tag sen alltså! Den här gången blev det inget blod utan det enda hon hade att gå på var min lukt, och klöven som jag släpade efter mig. Jag har inte ansökt om tillstånd hos Jordbruksverket ännu, och får därför inte använda blod. En ny utmaning alltså! Jag lyckades också filma hela spåret, så titta gärna på klippet längst ner i inlägget!

Väderlek
Molnigt men inget regn, lite vind, hade dock ingen koll på i vilken riktning.

Spårlängd
30 meter kanske? Jag vet faktiskt inte. Det var väldigt kort i alla fall, mjukstart efter ett så långt uppehåll!

Liggtid
2 timmar

Terräng
Ganska snårig skog.

Spårtyp
Relativt rakt, inga bågar eller svängar.

Störningar
Spåret gick över en stig, vilket också råkade vara stigen som vi gick på när vi skulle ta oss till spåret (dålig planering av mig). Det blev en störning som Duva efter en stunds förvirring lyckades ta sig förbi.

Hur gick spåret?
Det gick riktigt bra! Hon tog en liten stund på sig att liksom hitta spårstarten och att komma igång, men när hon väl gjort det gick det ganska fort. Jag var inte alls säker på om hon skulle klara detta utan blod, men det är tydligt att hon går mycket på min lukt, eller klövens, för det här var inga problem alls. När vi gick över stigen blev hon förvirrad och tog en stor cirkel runt, men tillslut hittade hon tillbaka till spåret. När hon väl hittade klöven verkade hon först inte riktigt fatta att spåret var slut. Det var först när jag knöt loss den som hon hajjade, och blev superglad! Hon bar med sig klöven en bra bit och såg sååå stolt ut.



Vad ska vi tänka på till nästa gång?
- Längre spår.
- Kanske kasta in någon "bananbåge".
- Komma ihåg att mäta spårlängden!

Film av hela spåret (inklusive min löjliga röst!):

1 kommentar:

  1. Nu är det illa- jag har så många blogg inlägg att läsa :) *ligger efter* haha! Men så kul att ni spårat, vill också när tiden finns:)

    SvaraRadera