lördag 27 juni 2009

Rejäl nerklippning av båda hundarna

Nu har jag ägnat ett antal timmar åt att klippa båda hundarna. Duktiga jag! Jag satte mig på gräset i skuggan, tog en lång förlängningssladd och klippmaskinen och "högg in". Först ut var Zoë, som det inte blev någon drastisk skillnad på. Jag rakade tassar, nos, svans och mage. Sen kände jag för att ta lite till, så jag har trimmat ner hela kroppen med någon halv centimeter, men det syns nog knappt på bilderna.

Då och då fick vi ta pauser eftersom klippmaskinen (trots att den ska vara av det "kalla" märket) blir kokhet och måste vila. I en av pauserna hittade Zoë en golfboll som hon blev mycket förälskad i! Hon jagade, gnagde och sparkade på den länge länge. Sen försvann den lite snopet och vi har ännu inte fått tag i den.

Efter Zoës klippning hängde vi med min faster Pirre ner till bryggan. Hon ville ta ett dopp vid stranden. Det ville inte vi. Men vi satt uppe på gräset/berget vid stranden och hade det mysigt ändå.

Sen var det Geishas tur... Och henne fick man fånga in efter varje paus Hon stressar nämligen upp sig så till den milda grad att hon inte kan lyda sen och vägrar komma när jag ropar. På henne blev det en större kontrast före - efter. Hon var ganska "vildvuxen" innan och jag ville klippa ner henne rejält, dels för att hon inte ska gå runt med den där pälsen i det här varma vädret, och dels för att jag då slipper klippa henne igen på några månader. I sluttampen slant jag tyvärr med klippmaskinen och råkade ta av mer än jag tänkt på ena sidan av huvudet. Vad ska man göra? Man kan ju inte gärna lämna det långt på andra sidan. Så det fick bli riktigt kort på huvudet också! Från början var mitt mål att Geisha skulle se ut som på ett foto av henne som jag tog för några år sedan. Då var hon väldigt fint kortklippt och jättesöt. Tyvärr har hon ju av olika skäl gått upp en hel del sedan dess, så jag inser nu att hon inte längre är så värst "snygg" i kortkort... man ser ju mer tydligt hur konturerna förändrats...

Här kommer massor av bilder och en film på Zoë när hon leker med golfbollen:


Zoë före klippning.


Igen. Och jo, jag insåg när jag tittade på bilderna att jag skulle valt en annan plats att fota på. Men det blev ljusare sen.


Sista bilden på Zoë före klippningen.


Här är Zoë nyklippt! Förutom att nosen inte är "luddig" längre, ser man kanske att hon har lite mer "midja"?


Igen.


Närbild.


Lektime!


"Jag ska äta upp dig..."


Här tappade Zoë bollen i ett hål.


Till en början var det väl kanske 1½ decimeter djupt, men ju mer Zoë kämpade, desto längre ner kom bollen. Nu kan vi inte ens se eller känna den längre, bara jord. Snopet.


Zoë undersöker skjulet och vassen bredvid stranden.


Lite orolig blev hon allt när Pirre simmade ut. Vattnet är ju så farligt, tycker Zoë.


Den här bilden var egentligen ett misstag, jag glömde att jag hade kameran inställd på makro. Men jag tycker den blev lite charmig ändå.


Vidare till Geisha! Här är hon före klippningen, en aning oroad.


Faraohunds-Geisha.


"Varför måste jag sitta här?"


Och efteråt! Vilken skillnad va? Hon är nästan helt kal!


Tungan ute efter stressen från klippningen. Den åkte in strax efteråt så det är ingen fara. Inga men för livet. :P


Och så en närbild. Tyvärr ville hon ha öronen bakåtvinklade hela tiden (hon var väl orolig att jag skulle ta fram klippmaskinen igen), men jag tycker hon är söt ändå.


Såhär såg det ut på marken efter att jag skakat filten och tagit bort alla saker. Det ser nästan ut som om en pudel blivit mördad här!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar