onsdag 1 juli 2009

Skvallerträning

Nu har jag suttit och rent spontant byggt upp en strategi för vår skvallerträning i ett mail till Sofia. Så går det när man är trött men inte kan sova! Tidigare har jag inte gjort helt rätt, har jag insett, så nu gör vi om planen och startar på nytt.

(PS: Det här är mest för min egen skull! Känn dig inte tvingad att läsa! :P)

Zoë reagerar med att morra/skälla/skallyla när:

- vi är i rörelse och hon ser en hund på håll,
- vi är stillastående och hon ser en hund på håll,
- vi är stillastående och hon ser en människa på håll.

Det är alltså endast larmande på avstånd som hon sysslar med. Kommer en människa eller hund nära henne, oavsett om hon morrat/skällt på dem innan eller om de kommer som en "överraskning", så är hon alltid lika överlycklig och inställsam.

Tanken med skvallerträning är, för de som inte vet, att hunden ska göra en association att när den ser det som den larmar om ska den istället för att larma med "rösten", "skvallra med ögonen" - titta på mig för att få en belöning. Hur har jag tänkt lära in det då?

Här är min tillvägagångsplan i situationen:

1. Jag ser en hund/människa på håll.
2. Zoë ser den.
3. Klick eller beröm genast (inte riktigt bestämt mig på den punkten än, om jag ska använda klicker).
4. Detta gör i regel att Zoë tittar på mig eftersom hon är ett matvrak.
5. Hon får en belöning (godis).

Så småningom vill jag att hon, när hon ser det som hon vill larma om, istället för att skälla eller morra - tittar på mig och att hon först då får beröm och belöning. Det kluriga då är att jag måste vara uppmärksam på henne och omgivningen så att jag i de allra flesta fallen ser detta och kan belöna det, så att det inte blir en utsläckning för att jag är ouppmärksam eller upptagen. Ur det perspektivet är det ganska bra att jag inte kunnat sätta igång med träningen förrän nu, eftersom det är väldigt svårt att träna sånt här när man jobbar med att gå ut med hundar. De sätter gärna "igång" varandra och jag måste ju koncentrera mig på daghundarna också, inte bara Zoë.

Nästa steg är givetvis att generalisera beteendet så att hon inte tror att det bara gäller på vissa platser, vid vissa tider, när jag har visst godis med mig etc. Miljöträning helt enkelt!

Svårigheter:

- Vad gör jag om hon hinner börja morra eller skälla? Berömmer jag och ger belöning? Det känns inte rätt. Ignorerar jag och försöker ha bättre timing nästa gång? Det känns bättre, men fortfarande inte rätt.

- Zoë larmar gärna när vi sitter på bussen (eller tunnelbana) om det kommer på en hund (eller när hon tror att det gör det). Hur ska jag göra då? Jag har i de flesta fall inte en chans att se eller höra hunden innan Zoë, så i de situationerna är det nästintill omöjligt att vara "steget före". Kan jag räkna med att hon generaliserar och förstår att "skvaller med ögonen" är att föredra även på bussar och tunnelbanor?

---

Åh, vad skönt det känns att få ha skrivit ner det där! Nu kan jag nog sova gott. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar