onsdag 21 oktober 2009

Apport-träning

Nu har vi äntligen kommit igång med apport-träningen igen! Zoë tyckte det var så himla tråkigt förut så vi gav upp. Är inte pudlar apporterande hundar? ;) Men nu har vi satt igång med det igen och det är mycket roligare den här gången! Inga höga krav eller stress utan vi kör på i vår takt. Jag började med att belöna att hon tog apporten i munnen och ibland att hon höll i den i några sekunder.


Sen bytte jag kriterie: nu får hon bara belöning om hon tar apporten på signal. Så vi har börjat lite med signalkontroll helt enkelt.


Jag är fullt medveten om att hon "steppar och tuggar" för närvarande, men det är något vi får jobba bort senare. Hon blir så hypad av korvbitarna och sen har hon lite problem att hålla den tunga apporten i munnen. Jag tror säkert att problemet delvis ger med sig senare när hon måste hålla apporten längre, och inte får godis varje gång.

Jag har inte någon bra koll på hur momentet ser ut på tävling. Har för mig att, i klass ett, sitter hunden i utgångsposition, får apporten, tar den på kommando, och släpper på kommando. I så fall måste vi snart också börja träna på att hon sitter på rätt ställe. Och att jag får ta i apporten utan att hon släpper? Krävs det också? Massor av funderingar, får ta ett snack med de lydnadskunniga i bekantskapskretsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar