onsdag 4 november 2009

Mer fokus, mindre deppande

De senaste veckorna har jag insett att det blivit alldeles för mycket genvägar i min och Zoës träning, och att hon inte kan så mycket som jag trodde. Det gjorde mig lite deppad och jag har i princip inte orkat träna någonting för det har känts som att vi alltid är tillbaka på ruta ett. Men nu ska jag följa Sofias goda råd och ta en sak i taget. De viktigaste vardagsgrejerna först. Sitt och fot och sånt där behöver jag inte egentligen, så de får vänta.

Vi ska börja med koppelträningen. Sedan i våras har Zoë börjat dra ganska mycket och det leder till att jag blir frustrerad och arg (på mig själv), vilket går ut över Zoë. Det är ju inte så att jag får ont i axlarna eller nåt, hon är en liten hund, men det är enerverande! Så detta ska vi nu fokusera på helhjärtat. Jag har bestämt mig för att försöka Turid Rugaas metod som jag sett på film ett par gånger på Hundens Hus. Det första steget är att betinga ett ljud och det har vi börjat med. Eftersom jag varken kan vissla eller smacka har jag fått ta mitt "puss-ljud". Problemet med det är att jag använder det i så många olika situationer, t.ex. när vi gosar, om jag vill ha hundarnas uppmärksamhet, när vi leker osv. Jag ska försöka att dra ner på puss-ljuds-användningen så mycket som möjligt, för att det ska bli mer laddat. När jag känner att ljudet drar Zoës uppmärksamhet tillräckligt mycket, då ska vi gå vidare till nästa steg.

Vi har varit en vecka i stan och passat katterna, därför har det varit väldigt tyst här på bloggen. Jag hade tänkt att vi skulle ta långa promenader i Tantolunden så att jag i alla fall skulle ha lite bilder att visa när jag kom hem igen och kunde uppdatera bloggen. Men självklart dog batterierna i kameran efter tio minuter. Men några små bilder hann det bli i alla fall:







Såhär såg de första minuterna av min morgon ut:


Ett underbart sätt att vakna faktiskt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar