lördag 7 november 2009

Betingat "puss-ljudet"

Nu har vi jobbat i några dagar med att betinga "puss-ljudet" som jag ska använda i koppelträningen! Det märks hur mycket längre tid det tar att betinga detta, jämfört med t.ex. klicker. Förmodligen har det att göra med att jag använt ljudet sen hon var liten, så hon måste väl "lära om" att det är ett jättebra ljud och följs av gott. Medan klicker-ljudet var alldeles nytt och från början fick en positiv association.

Jag har förstärkt ljudet i alla möjliga situationer, både när Zoë varit beredd och när hon hållt på med något annat. Framförallt har jag använt godis, men även lek. Om hon inte är allt för upptagen och "döv", så reagerar hon på ljudet nu med att hoppa till och titta på mig. Det är jättebra! Idag, när vi ändå ska in till stan och hälsa på familjen som precis kommit hem från USA, ska jag gå vidare till nästa steg i träningen. En liten rapport om det kommer nog ikväll eller imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar