fredag 22 januari 2010

Bortsprugna Rufus!

Här kommer en liten sammanfattning av dagens stora äventyr!

Efter att ha lämnat tillbaka chihuahuorna till matte och husse som kommit hem från semestern, åkte jag till Karlaplan för att köpa ny mat åt Zoë på Himmelska Hundar. När jag precis korsat Valhallavägen såg jag en lös springer spaniel som sprang längs gatan och in i Tessinparken. Eftersom den rörde sig i samma riktning som jag följde jag den i ett par minuter, men när ingen husse eller matte syntes i närheten började jag gräva i fickorna efter hundgodis och närmade mig hunden. Det var tydligt att han spårade! Förmodligen en löptik. Han var hela tiden 10-15 meter framför mig, men så stannade han för att hälsa på några hundar. Då fick jag honom! Halsband hade han, och det var ju tur. Men inget koppel, och ingen namnbricka. Kvinnan som stod med de andra två hundarna erbjöd mig att låna ett av hennes koppel så att jag kunde gå ner till Himmelska Hundar och be om att få låna ett koppel där. Sagt och gjort! På Himmelska Hundar visade det sig att "det händer rätt ofta", så de tog honom och ringde till polisen. Jag köpte min hundmat, återlämnade det lånade kopplet och gick hem.

Några timmar senare fick jag ett samtal från hundens ägare. Han tackade så mycket för att jag hjälpt till att få hem hans hund, och berättade att vovven hette Rufus. Han bor tydligen normalt sett på landet och ägarna trodde inte att han skulle sticka bara för att de var i stan. Jag gissar att han stack från Gärdet, men glömde att fråga. Det var i alla fall trevligt att han ringde och tackade, då känner man verkligen att man gjort en god gärning! Kan knappt tänka mig hur orolig jag skulle vara om någon av mina sprang bort. Usch!

Men slutet gott, allting gott, som det heter. :D

1 kommentar: