söndag 14 februari 2010

Bråk om kisseriet

Nu är andra natten här i nya hemmet avklarad för valpen och hon börjar verkligen bli varm i kläderna. Katterna går hon på som en ångvält och de är lika tuffa tillbaka - superbra! Zoë tycker fortfarande att valpen är lite usch, men det går bättre och bättre. För en liten stund sen var valpen nära på att försöka snutta på Zoë, det avstyrde vi snabbt för det hade nog gett en rejäl hurring!

Äter gör hon med god aptit, men hon är lättdistraherad. Händer något annat lämnar hon maten, men sätter man tillbaka henne äter hon igen. Inte så konstigt kanske, jag skulle nog också lämna min mat om jag var valp och en katt svassade förbi!

Det som har orsakat mest trassel är kisseriet. De första dagarna ville hon inte kissa ute i kylan. Vi var faktiskt ute flera gånger och hon vägrade. Men sen tillslut så släppte det och nu har hon kissat nästan direkt på flera promenader i rad! Eftersom hon inte verkar så förtjust i kylan har jag försökt gå in ganska direkt efter att hon kissat. På så sätt kanske hon kopplar att om hon kissar så får hon gå in snabbare. Sen tror jag absolut att det hjälper att vi alltid går till samma ställe, och att Zoë ofta är med och exemplariskt kissar först. :D Zoë är rent allmänt ett stöd, valpen är mycket tuffare och mer självsäker när hon kan gå bakom Zoë, in i hissen till exempel.

Igår skrev jag att hon var så duktig som gått in och ut ur hissen utan problem flera gånger. Jag skulle ha tagit i trä, för efter jag skrivit det inlägget blev det plötsligt jätteläskigt att gå in i hissen! Ut är inga problem. Men det är ju inte något som måste funka direkt, vi tränar lite långsamt på det.

Igår kom Michael hit och tittade på Melodifestivalen med oss. Han tyckte förstås att valpen var jättesöt (hur skulle man inte kunna tycka det?) och jag måste säga att han skötte sig väldigt bra, jag studerade mest och försökte att inte lägga mig i hur han hanterade valpen, men det gjorde han mycket bra, på ren instinkt tror jag. Stolt flickvän.

1 kommentar:

  1. Stort grattis till valpen, har hon fått något namn ännu?

    SvaraRadera