tisdag 23 mars 2010

HUND 3 - Relationen mellan människa och hund

I helgen var det alltså dags för HUND 3 igen. Det var väldigt kul, intressant och lärorikt men som vanligt totalt utmattande. Båda pudlisarna var med, och det gick väl ganska bra. Ekos rädsla för andra hundar blev dock väldigt tydlig för mig och nu kämpar jag med en plan för hur jag ska hjälpa henne. Vill ju inte ha en hund som är rädd! Eftersom det här är en helt ny upplevelse kommer det nog ta ett tag att lära sig hantera det hela, men det ska nog gå tillslut.

På kursen sa David något väldigt intressant som jag aldrig tänkt på innan. Jag har funderat över det gällande andras hundar, men aldrig mina egna, man blir verkligen hemmablind! Det han sa var att Ekos rädsla skulle egentligen kunna vara Zoës. Dvs. Zoë är den som är rädd och nervös, men hon är det i det tysta, medan Eko är den som visar det. Jag vet inte om det stämmer eller inte, men det är i alla fall något att tänka på. Förra HUND 3-helgen sa han något annat intressant som skulle kunna vara kopplat till det här, nämligen att Zoës överdrivna hälsnings-beteende som ibland aldrig tycks ta slut, kan bottna i en rädsla för människor och inte tvärtom. Överdrivna beteenden hos hundar har ofta med osäkerhet att göra, och det här kan helt klart vara ett av dem. Men som Sofia sa i telefon igår, det känns ju verkligen inte som att Zoë är osäker utan bara rent, galet glad.

Gud vad svårt det är att läsa sina egna hundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar