tisdag 23 mars 2010

Inget sittande här

På HUND 3-helgen sa David något som jag tänkt på förut men som jag nu verkligen tog till mig. Vardagslydnaden handlar om att lära hunden det som den behöver kunna för att vardagen ska funka. Och det är helt individuellt, vad JAG behöver ha för färdigheter hos mina hundar kan skifta från någon annan. Och en sak som jag grubblat över är sitt och ligg. Varför ska jag egentligen lära in det (nu pratar jag alltså bara om vardagslydnaden)? När använder jag de kommandona? På Zoë, som blandar ihop de båda, använder jag dem sällan och jag tycker inte heller att jag behöver dem. Så jag funderar på att helt enkelt strunta i det med Eko. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att det kan underlätta när man vill ha stadga i ett stanna-kommando, istället för att hunden står. Det är liksom lättare att följa matte med en tass om man står upp, än om man sitter ner, tänker jag mig.

Hur använder ni "sitt"? Använder ni det i vardagen? Jag har inga regler att hundarna måste sitta innan de äter eller går ut genom dörren utan jag säger bara vänta, men annars kan jag tänka mig att det är där folk använder det oftast. Har ni några andra kommandon som ni lärt in "bara för att man ska", men som ni aldrig använder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar