lördag 21 augusti 2010

Handling av Mia Sandgren

Jag har kommit på att jag ska lägga in recensioner här i bloggen när jag läst någon hund- eller djurbok. Så här kommer den första!

HANDLING Att visa hund på utställning av Mia Sandgren

Det här är en lättläst och relativt tunn bok som man kan läsa igenom på några timmar. Massor av fina färgfoton gör också att den är en fröjd att bläddra i! Det första kapitlet tar upp hur professionell handling går till i bl.a. USA. Det kanske inte känns så relevant för oss hobbyintresserade, men ändå intressant (och för mig förbluffande) läsning. Sen kommer vi in på grunderna, att varje ras har en standard, de olika typerna av bedömningar, klasser etc. Toppenbra förklaringar och en tydlig uppställning så att till och med jag förstod lite av djungeln med titlar, klasser och priser.

Men de, enligt mig, mest intressanta kapitlen är utan tvekan de som beskriver och ger tips på hur man tränar sin hund inför utställning. Både hur den ska stå och hur man åstadkommer det samt hur det ska se ut i ringen och de olika figurer man kan bli ombedd att visa hunden i. Jag själv är väldigt nervös inför att börja med utställning och att göra fel, och då är den här boken guld värd att ha läst eftersom man får en överblick och "koll på läget". Men jag tror också att den kan vara intressant för de som redan ställt ut en del eftersom den kommer med många små knep och tips!

En bok som jag definitivt rekommenderar till utställningsnyfikna och intresserade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar