söndag 22 augusti 2010

Valpkurs-start

Ikväll har vi varit på första tillfället på valpkursen som vi går för min vän och eminenta instruktör Sofia Gylesjö (http://www.saminestassar.se/). Eftersom jag gått utbildningen tillsammans med Sofia var övningarna helt klart bekanta och eftersom jag kört dem tidigare med så många hundar (egna och projekthundar samt hundar på kurs) så kunde jag verkligen se skillnad på hur Duva betedde sig mot hur många andra valpar gör. Det var lite skrämmande faktiskt, för det kommer att bi helt nya utmaningar med henne! Ett exempel är när vi skulle träna en förbudsövning där man har en godis i handen och hunden får ta den först när den varit lugn och "gett upp" om att bita/krafsa/etc. Duva gjorde ingenting. Första repetitionerna luktade hon lite på godisen, men när hon insåg att hon inte fick den hittade hon på något annat. Då var det ändå köttbullar och hon blev som galen så fort vi tog fram dem!

En liten snabb tanke från detta och resultatet av de andra övningarna är att hon nog inte är så envis och enträgen som jag är van vid att hundar (särskilt valpar) ofta är. Det blir spännande att se hur det påverkar i träningen längre fram!

Här kommer i alla fall några bilder från kursen, samt en sned film som Michael hjälpte (stjälpte? :P) till med när vi tränade första steget på sitt.




Och sist men inte minst (eller jo...), så gick vi efter kursen upp och tog en snabb titt på Sofias nya kissekatt! Lilla bedårande Bella.

1 kommentar:

  1. De är så roligt att aldrig slutas förvånas över sin hund och dess beteenden:) Ser fram emot torsdag nu!

    SvaraRadera