fredag 27 augusti 2010

Nosrakning, gulliga hundar och utställningsträning

 Först ut, en söt bild på vovvarna, när de faktiskt låg bredvid varandra utan att Zoë höll på att bli uppäten!


Igår bestämde jag mig för att raka Duva. Vi tog bara nosen till att börja med, men oj vilken kamp det blev! Hon slängde fram och tillbaka med huvudet så fort klippmaskinen sattes på. Men med en himla massa köttbullsbitar blev det faktiskt bättre och bättre! Tillslut satt hon snällt och stilla när jag rakade, och väntade på sin godis. Jag körde samma metod med Zoë och det gick nästan lika bra, förutom att hon verkade vilja bita fingrarna av mig när det vankades köttbullar. :P Efteråt tränade vi lite på att stanna kvar och det skötte båda väldigt fint, så trötta som de var.






Efter jobbet igår åkte jag och Duva till Sofia, för att delta i den första lilla träningsgruppen som vi har satt ihop! Förhoppningsvis blir det en träff i veckan ungefär, och vi kommer att rikta in oss på olika saker varje gång. Denna gång stod utställningsträning på schemat. Jag försökte med Duva, men gav snabbt upp. Hur tusan får man en tossig (och aningen trött) 3-månaders-valp att inte studsa och snurra fram i ringen? Inte ett enda trav-steg blev det tror jag. Samma sak gäller uppställning. Men vi har ju precis börjat träna det, så där kan jag inte kräva så mycket av henne. Efter utställningsträningen körde vi lite inkallning och det gick riktigt bra, tills vi körde med störningar (hundar och ägare som gick tvärs över ängen som Duva skulle springa över för att komma till mig). Men hon kom tillslut och det var ju bra det i alla fall!



 Efteråt gick vi upp till Sofias hus och satt där en stund innan Michael och Zoë kom och hämtade oss. Trots att valparna var urtrötta vid det här laget fick de leka litegrann, och jäklar vad tuff Duva är! Om man klarar av Safira och Jasmine är man nog rätt tuff tror jag. Vet inte om jag ska se det som bra eller dåligt faktiskt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar