lördag 21 maj 2011

Duvas andra utställning

Ujuj, det här har varit en lång dag! På schemat idag stod inofficiell utställning i Skogås för mig och Duva. Idag kunde inte uppfödare Marika vara med, så det var lite pirrigt och extra nervöst. Till min stora glädje dök Leone upp, som jag kunde "tanka trygghet" hos och hon satte upp Duvas tofs och gav lite tips.

Det blev en tidig morgon eftersom vi inte orkat packa dagen innan, men vi kom ändå till utställningen i tid (i god tid visade det sig), strax före nio kollades Duvas vaccination av, vi köpte oss en katalog och satte oss vid vår ring. Det var kallt! Och vi hade 53 hundar före oss i vår ring. Valparna var på förmiddagen.






Bland dem fanns Alexandras Stella. Sååå söt liten tjej som ville pussas och klättra på mig när hon blev iordninggjord, riktigt charmig liten dam.





Vid lunchen blev det barn med hund.


Och till sist, när lunchen var avklarad och solen hade börjat värma litegrann i alla fall, då var det dags för de vuxna hundarna. Eller tja, tolv månader och uppåt räknades idag som "vuxna".






Det kändes som en evighet som vi satt där och tittade och fotade, men tillslut började det närma sig. Jag var så nervös, mådde illa och ville åka hem flera gånger, men Michael sa nej, och det är jag glad för nu i efterhand. Strax före oss var Alexandra inne i ringen igen, den här gången med sin Rosa.


Och så var det vår tur. Michael hade fotoplikt och jag tyckte han gjorde ett rätt bra jobb efter omständigheterna (skumt ljus, dålig kamera för att nämna några). Med oss i ringen var svarta storpudeln Julia.




Duva sprallade som vanligt och ville helst bara springa fram till Julia och leka!



Men hon stod faktiskt väldigt duktigt flera gånger och även om jag inte är helt säker på att hon stod snyggt, så stod hon still!




Domaren var suuuperläskig tyckte hon och hon krumbuktade som en tok för att komma ifrån hennes händer. Det är definitivt något vi måste träna på mer - det kommer ju egentligen inte som någon nyhet att hon inte gillar att man tar i henne. Det var egentligen bara tandvisningen som hon hade koll på, det verkade inte jobbigt alls. Vad tydligt det blir vilka grejer man lagt krut på!


I slutändan vann Julia, och det var en lättnad - för då kunde vi åka hem! Något jag lärt mig idag är att aldrig igen tvinga mig iväg till en utställning när jag är sjuk. Never again! Så nu är det bara att hoppas på att bli frisk till nästa lördag och Lilla Stockholm..!

Domaren Carina Ekwall gav Duva följande utlåtande: "Tilltalande tik. Vackert huvud o uttryck. Mörka fina ögon. Tillräcklig hals. Ngt tunn i fronten. Bra kors o svans. Bra vinklat bakställ. I mkt bra muskel kondition. Rör sig bra från sidan ngt ostabilt fram. Bra päls. Trevl. temp." HP fick vi också, fast det såg jag inte någon som inte fick, så det är nog inte så mycket att skryta med. ;) När vi skakade hand innan jag gick ur ringen sa domaren med ett leende: "lite mer ringträning bara". I couldn't agree more! :D

5 kommentarer:

  1. Roligt att ses idag :)
    Duktiga du och Duva var i ringen. syns att ni tränar.
    Håller tummarna för nästa helg för er del :)
    //Anna Bisse och Baloo

    SvaraRadera
  2. Vad duktiga ni var som kämpade er igenom hela långa dagen! Jag är jätteglad för allt du tränar, tävlar och gör med underbara Duva!!!

    SvaraRadera
  3. kul! o ser ut som om det var två collievalpar med ser jag på en av bilderna=)=)

    SvaraRadera
  4. Vad kul, och fin kritik med:) Grattis!

    SvaraRadera
  5. Kul! Carina har jag ställt för på stora stockholm tror jag... - hon var trevlig att ställa för... Grattis!!

    SvaraRadera