tisdag 31 maj 2011

Framsteg i träningen

Idag har vi fått ett genombrott i vår träning, närmare bestämt rallylydnadsträningen. Jag har jobbat med fotgåendet länge, trots detta har Duva aldrig tyckts förstå vad hon gör eller att det finns ett kommando kopplat till det. Men de senaste dagarna har allt börjat falla på plats. Igår visade hon för första gången att hon på kommando "fot" kunde göra högersvängen och ställa sig i utgångsposition. Idag har vi gått sträckor på 5-10 meter och till och med gjort lite högersvängar, helt om vändningar och ett par vänstersvängar. Jag är så stolt över min "lilltjej"! Här är en bild Michael tog i smyg på kvällspromenaden:


En av anledningarna till att det plötsligt går så bra är att jag gjort en liten insikt om hur Duva funkar. Tidigare har den främsta träningsbelöningen varit godis, eftersom jag tycker det är enklast. Men nu har jag upptäckt att Duva blir mycket mer motiverad och får mer fart när jag istället använder föremål och lek som belöning. Hon är väldigt motiverad på godis också, men har inte alls samma tempo. Det här ska jag försöka utnyttja till max! I rallylydnaden ska vi ju helt klart använda oss av leksak, medan t.ex. utställningsträningen inte behöver något mer tempo från Duvas sida. ;)

Träning är bara SÅ roligt! Och jag blir extra taggad av att ha något att jobba mot. Förhoppningen är fortfarande att vi ska våga anmäla oss till pudelklubbens rallytävling i juli, men jag avvaktar nog ett tag till innan jag bestämmer mig, för vi har fortfarande en lång bit kvar innan vi är tävlingsdugliga! :)

- Posted from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att det lossnat! Ser superbra ut på bilden! :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul, duktiga ni är! Ni får visa upp för oss sen;)

    SvaraRadera