tisdag 31 maj 2011

Grävling på morgonpromenaden

Idag har vi äntligen kommit igång med motionen igen! Eftersom jag har varit sjuk har det inte blivit några långa promenader eller någon ansträngning alls de senaste två veckorna, och det har märkts på Duva att hon inte varit helt nöjd med det arrangemanget. Men nu är vi tillbaka på banan! Imorse tog vi vår långpromenad ner till Vallentunasjön och det var riktigt härligt väder och jag hade två glada, pigga hundar med mig.

Jag började med att ha dem kopplade en bit bara för att få ur den där första, mest explosiva energin (och för att slippa klafsa runt i diken och leta bajskorvar). Och det var nog tur det, för helt plötsligt kom en grävling promenerande mitt på grusstigen där vi gick. Den kan inte ha varit mer än tre eller fyra meter från oss, men när den upptäckte hundarna gjorde den en ruskigt snabb tvärvändning och rusade tillbaka längs stigen. Ingen av hundarna drog visserligen i kopplet - de var nog för chockade för att göra nånting - men hade Duva varit lös vet man aldrig vad hon hade fått för sig.

En stund senare hade vi ett möte med en stor, okopplad bearded collie. Till hussens stora förvåning gick den mot oss trots hans tydliga förmaningar. Jag insåg att mötet var oundvikligt och gav mina hundar ett snabbt "varsågod" varpå det blev lite småkaos. Eftersom hussen till synes var okej med att de hälsade kopplade jag loss mina hundar. När de väl fått lukta på varandra var hanen rätt ointresserad. Han gick och luktade i gräset och tycktes inte bry sig alls om mina tjejer. Duva däremot, hon var sååå nyfiken på det här stora, lurviga monstret, det är inte varje dag hon träffar på någon som är hårigare än hon! Det märktes tydligt att hon var osäker, hon gjorde de karaktäristiska "springa fram, nosa, rusa iväg, springa fram, nosa lite till, rusa iväg". Men det var ett bra möte tror jag, eftersom hanen lät henne hålla på utan att bry sig.

Efter det fick tjejerna vara lösa hela vägen hem. Oj vad de sprang! Och oj vad de hade skoj! Duva var alldeles slut när vi kom hem. Skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar