onsdag 4 maj 2011

Mission: Att få Duva trött


Igår åkte jag och Duva in till stora staden för att hälsa på på mitt gamla jobb - Eolshälls 4H-gård i Hägersten. På bilden ovan sitter hon snällt på tåget och väntar på alla spännande äventyr som har en tendens att infinna sig när man åker någonstans.

Tunnelbaneresan gick bra. Jag håller fortfarande på att vänja mig vid att folk blir rädda för Duva (utan att hon rört en fena, ska jag tillägga!), men förutom det inträffade inga större incidenter.

När vi kom till gården, vilket var första besöket där för Duva, var det regnigt och kallt. Matte ville gärna gå in i köket och värma sig, men allt var alldeles för spännande och läskigt. Ute i hagarna stod ju kossor, får och hästar (de sistnämnda tror jag aldrig att hon upptäckte)! Och inne i stallet fanns kaniner, och en häst där med. Det tog ganska lång tid innan Duva var modig nog att våga gå förbi hästen med mig och in i köket.


Ett alldeles eget kapitel var hönsen... De sprang runt på baksidan som vanligt, och det tyckte lilla damen var väldigt intressant! Hon var faktiskt så intresserad och så inne i "jakt-mode" som jag tror Sofia kallar det, att det enda vettiga jag kunde göra var att sitta med Duva och berömma och ge godis när hon slappnade av lite. Men vi kom inte så långt med det. Hade hon inte varit kopplad hade hon säkerligen gett sig på de där stackars hönsen och det skrämde mig lite faktiskt. Jag har ju inte haft en hund med någon nämnvärd jaktinstinkt tidigare.

Det blev inte något jättelångt besök för vi skulle vidare hem till pappa och Petra. Egentligen skulle vi bara äta middag där och sedan åka vidare ut till Pudelklubben i Gubbängen på deras Öppna hus. Men både jag och Duva var helt slut när vi väl kom dit, så vi stannade några timmar längre än planerat. Vi fick också äran att passa lillasyster Amanda en stund, och det var ett utmärkt tillfälle att passivitetsträna Duva, eftersom hon helst vill svassa runt Amanda hela tiden.




På tåget hem låg Duva helt utslagen med tassarna spretande åt alla håll. Mission complete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar