torsdag 19 maj 2011

Utställningsträning (och klossträning dag 2)

Idag möttes jag, Sofia, Amanda och fyra av våra jyckar i Täby för ett rejält utställningstränings-pass! Drygt två och en halv timme kämpade vi med uppställning, ringspringande, tandvisning osv. Det var riktigt kul och vädret hann faktiskt bli toppen, trots att det spöregnade bara en timme tidigare. För mig och Duva gick väl sådär halvbra, det ska erkännas. Duva står gärna som en ostbåge, och att springa efter Leah var mycket roligare än att springa bredvid mig, förstås. Men det gick nog lite bättre efter några varv och efter bollande och diskuterande fram och tillbaka tror jag att vi alla fick lite insikter om hur vi kan bli bättre på det här.

Passivitetsträningen som blev när jag skulle agera domare och därför inte kunde ha Duva hos mig gick däremot strålande! Hon fick ligga bunden i skuggan under ett träd en bit bort från oss och trots massor av störningar låg Duva bara och tittade eller snusade i gräset. Över förväntan, A+!










Träffen avslutades med att hundarna fick springa lösa en stund - och till min stora glädje gick Duva frivilligt i vattnet! Kanske borde jag som pudelägare inte bli så glad (pälsen blir ju inte direkt lättare att hantera när det ska klampas runt i sjövatten och sand). Men jag har faktiskt alltid sörjt lite över att mina puslingar, som ju faktiskt är vattenhundar från början, avskytt det stora blöta. Än en gång får jag bekräftat att storpudel passar mig bäst - både föremålsintresse och vattenintresse har åtminstone Duva hittills visat och det tycker jag är hur charmigt som helst!





(Vad sjutton, varför har denna bild lagt sig på sniskan?)







Här är ett par bilder lånade från Amanda och Leahs blogg:



Självklart har vi också fått till några pass med skolådan. Inga större framsteg sen igår tyvärr. Dock har jag nu gått över från frishapeing till att använda luring, vi får väl se om det hjälper eller stjälper.

1 kommentar: