fredag 25 september 2009

Aktivering är roligt!

Oj, vad länge det var sedan man uppdaterade. Jag känner mig dålig! Men här kommer en kort liten uppdatering innan det är läggdags i alla fall. I helgen hade vi det sista blocket på instruktörsutbildning, "Aktivering och stress". Väldigt intressant, men jag önskar att man fått mer information om båda delarna! Det känns konstigt att det är examen nästa gång vi kommer till Hundens Hus. Men man ska väl inte ropa hej, både praktiskt och teoretiskt prov ska klaras av först!

Igår onsdag hade jag första kurstillfället på fortsättningskursen. Fem av mina tidigare projekthundsvalpar var där och det var jättekul, en härlig start! MEN, något som jag inte hade tänkt på så mycket... det blev ju mörkt väldigt snabbt! När vi har sista kurstillfället om sex veckor lär det väl vara mörkt redan när vi startar klockan sex. :S Det blir nog ett kursuppehåll fram till mars-april skulle jag tro. Lite tråkigt, men det går nästan inte att göra på något annat sätt när man inte har någon lokal.

När jag och Zoë kom hem idag bestämde jag mig för att köra ett rejält pass med aktivering. Vi fokuserade mest på balans, eftersom jag vill bygga upp Zoës självförtroende. Det blev:

- balans på stenar
- balans på stockar och pinnar som låg i en hög på tomten - perfekt!
- godisträd (som Zoë var måttligt intresserad av)
- balans på stege (svårt, men roligt!)
- två godisspår, det ena gick jättebra faktiskt
- uppbindning tränade vi också på, även om det inte är aktivering

När vi kom in blev det problemlösning i form av godis i en tillknycklad toarulle under en plastlåda i en kartong. Aktivering är så roligt bara man kommer igång! Vi har också kört lite apport, det går framåt!

Nej, nu är det sängdags, ska försöka ta lite bilder imorgon och lägga upp i bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar