fredag 29 januari 2010

Omotiverad pudel

Idag rann mitt dåliga samvete över och jag sa till mig själv att nu måste jag träna något med Zoë så att hon får använda hjärnan lite. Sagt och gjort, jag grävde fram mina nycklar och tänkte att nu ska jag lära henne att lyfta upp dem med fri shaping. Men vad händer? Hon är totalt ointresserad! Okej, hon testade några gånger, men den där driven som hon alltid brukar ha (som oftast går upp i stress innan jag hinner reagera), var som bortblåst. Försökte flera gånger under dagen men det var inget kul alls tyckte skrutthunden! Prövade att target-träna också, för att se om det bara var nycklarna som var obehagliga, men det var samma gensvar där.

Teori ett är att hon är så fin i hullet nuförtiden att hon inte är lika mat-motiverad. Hon får också ett mål mat mer än hon tidigare fått.

Min andra teori är att det har med löpet att göra. De kan ju förändras på alla möjliga sätt under den perioden, även om jag aldrig märkt några stora skillnader på Zoë tidigare.

Kanske är det en kombination, eller något helt annat. Men det var både tråkigt och på något sätt befriande, att se henne så. Synd att hon inte var intresserad, men skönt att hon slapp bli stressad och "tappa hjärnan".

1 kommentar: