fredag 19 februari 2010

Eko

Nu har jag bestämt mig. Lilla Colour of Love Day kommer att få smeknamnet Eko. Jag har kallat henne det i ett par dagar och "smakat" på namnet, det känns rätt. Tanken var att det både skulle stavas och uttalas på svenska. Men allt för ofta blir det ändå ett kort E i början. Egentligen spelar det inte så stor roll hur vi säger namnet, förmodligen kommer det bli både och, men stavningen ska vara svensk.

Förutom att jag tycker att det är ett fint namn, knyter det an liten till Zoës. Zoë är grekiska och betyder liv. Eko (som betyder ljud) är en karaktär i den grekiska mytologin. Det har alltså ingenting med Mr. Eko i tv-serien Lost att göra, jag tittar inte på Lost! :P

Den här texten om Eko är saxad från http://www.werbeka.com/bibliote/gudar/ekos.htm:

Eko var en bergsnymf, som var ohjälpligt förälskad i Narcissus, som dock i sin tur var så upptagen av sig själv, att han bara hade tid för att spegla sig i vattenpölar, men inte någon för henne. Pan, å andra sidan, som uppvaktade Eko, blev avvisad av henne. Så småningom tynade Eko bort av längtan och bara hennes röst blev kvar.

Enligt en annan version var Eko en mycket pratglad nymf, som distraherade Hera, medan Zeus förlustade sig med andra nymfer. När Hera kom på hennes uppsåt, straffades hon då genom att mista rösten och bara kunna upprepa de sista stavelserna, som någon annan yttrade. 


Den här målningen av Eko på en bergavsats har jag lånat från Wikipedia:

3 kommentarer:

  1. Vilket toppenfint namn du valt till tösen :)

    SvaraRadera
  2. Hej Nini,

    fint namn, alltid roligt med namn med mening och bakgrund och tanke. Eko är mycket välkommen!

    Kram Pernilla Johanna

    SvaraRadera
  3. Vilket fint namn. Passar henne perfekt! Sköt om er i snöstormen.

    SvaraRadera