torsdag 11 mars 2010

Åka famn är inte så roligt

Nu var det ett par dagar sedan man uppdaterade igen. Sedan dess har vi fortsatt träna på alla smågrejer som burträning, ensamhet, stå på bord och klicker.

Nu nyss kom vi in från en härlig lång promenad i solen. I början blev det en del koppelträning, väldigt behövlig kan jagg tillägga! Det är inte helt lätt för en valp att förstå att man inte får gå på höger sida om matte. Men hon gör stora framsteg, nu snor hon sällan runt fötterna på mig när hon är kopplad! Eftersom vi gick längre än vanligt, fick hon åka famn endel, för att hon ju som bekant är valp och ännu inte ska röra sig för mycket. Hon höll dock inte med! Det är ju inget kul att gå och hänga på mattes armar när Zoë får springa runt och göra spännande grejer på marken!


När vi kom till skogsvägen blev det däremot springa av! Vi hade ett hundmöte (det händer inte ofta här ute) som gick ganska bra, Zoë morrade till lite men sen stack jag åt henne en massa godis när de gick förbi. Nu struntar jag i om hon kliar, vi måste få bukt med denna fåniga skälla-på.hund-nonsens! Vill ju inte att Eko ska ta efter heller.

"Vad gör du där uppe?"
"Åh, ska vi leka!?"
Det här är normalt vad som händer när man försöker ta kort på BARA Zoë...
"Matte, det låter konstigt där borta..." Kvittrande fåglar är farliga tycker Eko! :P
Zoë klättrar på snön, Eko klättrar på Zoë.
"Matte, jag tycker om dig..."
 "... Men måste jag sitta här?"

Här får tjejerna göra lite godissök i snön, vilket även innebär motorik-träning för valpen. ;)


Och när vi nästan var hemma fick hundarna plötsligt för sig att "nu är det bustime". Vet inte vad som flög i dem, men gulligt var det!


Det tog en bra stund för valpen att varva ner efter promenaden, som alltid (hon har INTE någon av- och påknapp än kan jag ju säga), men nu ligger hon äntligen med  Zoë i buren och sover som en liten ängel.

Vi har också klickertränat lite idag. Eko är mycket fokuserad på godiset och däför går det lååångsamt, men det är roligt och några små framsteg tycker jag nog att jag sett!

3 kommentarer:

  1. Vilka sötnosar. Vad är Eko för sort är han dvärg eller toy?
    Jag har själv en liten mellan pudelflicka :)
    Kram Clara

    SvaraRadera
  2. Sv: Haha okej, dom var jätte söta båda två :)
    Kram Clara

    SvaraRadera
  3. Fina bilder, och så sööta dem är! ^^

    SvaraRadera