fredag 29 april 2011

Duvas andra viltspår

Igår var det dags för Duvas andra viltspår. Vi mötte upp Sofia och whipparna i Täby och la ett spår till varje hund. För mig blev det premiär att lägga spår och det var spännande och äckligt! Samtidigt känns det jäkligt hardcore att syssla med blod och rådjursklövar - det är inget gulligullande med godis och cirkuskonster här inte (även om jag älskar det med!). Efter en promenad fick så hundarna gå spåren i tur och ordning. Efteråt gick vi hem till Sofia och där tittade vi igenom hennes viltspårsbok som bland annat innehåller en bra mall för hur man kan skriva en "viltspårsdagbok" för varje tillfälle. Så den tänkte jag använda mig av från och med nu!



Väderlek
Nästintill vindstilla, soligt men inte allt för varmt under trädkronorna.

Spårlängd
Inte något som jag höll koll på. :S Kanske 40-50 meter?

Liggtid
Ca 45 min.

Terräng
På skogsstig (eftersom Duva förra gången hade svårt att hålla sig vid spåret/förstå vad hon skulle göra), sista metrarna avvek dock från stigen.

Spårtyp
Rakt, med en liten avstickare i slutet.

Störningar
Inga nämnvärda störningar, för första gången blev hon inte rädd för något utan var fokuserad!

Hur gick spåret?
Toppenbra! Den här gången fattade hon faktiskt vad det gick ut på, men jag fick visa henne på starten ett par gånger. När hon väl fått upp spåret körde hon på fint. Ett par gånger gick hon av stigen, men kom nästan direkt tillbaka till spåret igen. När spåret avvek från stigen fortsatte hon någon meter vidare på stigen, men insåg på bara någon sekund att det var fel, och hittade tillbaka till spåret. Duktig tjej!

Vad ska vi tänka på till nästa gång?
- Vi ska gå över till att lägga spåret i terräng (typ mossa, ris) så att vi inte fastnar på stigen. Hon ska ju följa blodet/klöven och inte stigen.
- Jag ska också se till att lägga ett längre spår, samt försöka mäta upp det med hjälp av iPhonen så att jag får en exakt spårlängd.
- Lite överkurs, som jag också ska försöka tänka på, är att hitta en bättre plats för kameran så att jag får med en längre bit av spåret på film, samt att den står högre upp så att det inte är en massa snår i vägen.

Här är lite bilder från vår spårförmiddag, samt ett kort filmklipp på Duva när hon spårar:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar