måndag 28 maj 2012

Sushis ultraljud

Jisses vad nervös jag var i morse när vi åkte till veterinär Lennart Nilsfors för att göra ultraljud på Sushi! Jag var så rädd att något skulle vara på tok och att mina kattavelsdrömmar skulle skrotas. Det vore ju inte den första gången som hälsostatus satt käppar i hjulen för mig (Geisha hade navelbråck och Zoë bettfel - båda saker som jag hade kunnat ha koll på om jag varit tillräckligt påläst innan jag tingade dem). Men den här gången gick det vägen. Både njurar och hjärta såg jättefina ut sa veterinären, och vi hade dessutom en väldigt intressant pratstund under tiden som han kollade.

Men ännu är vi förstås inte startklara. Det som är kvar innan jag på allvar kan börja planera Sushis första kull är:
- Ställa ut henne i öppen klass (nästa utställning är nu på lördag, förhoppningsvis blir det en eller två till under sommaren)
- DNA-testa för HCM (har skickat efter material från Laboklin)
- Blodgruppering (ska beställa tid hos vet. i veckan för blodprovstagning)
- Testa för FIV och FeLV (tänkte göra detta samtidigt som besöket ovan)
- Registrera stamnamn (blanketten är ifylld och utskriven, jag ska bara våga skicka in den till SVERAK...)
- Gå med i någon eller flera av rasringarna (men hur sjutton vet man vilken man ska välja!?)

... Och när allt det är klart, ja då ska man ju hitta en passande hane också!

Hmn, har jag missat något? Det är en HIMLA massa jobb innan man kan få en katt (eller hund) klar för avel. Men det är kul! Det känns spännande och roligt, men nervöst samtidigt. Det är mycket som ska falla på plats, på ganska kort tid. Sushi fyller ett år på lördag, och började löpa för några veckor sedan. Följer hon det mönster som vi sett hittills blir det löp två gånger i månaden, och jag vill inte att hon ska behöva löpa massor av gånger innan hon paras. Så... Jalla, jalla, helt enkelt!

Just ja, vi har äntligen beställt ett katträd också! Såhär ser det ut (fast vitt):


2 kommentarer:

  1. Spännande! VART han ni fått trädet ifrån? (och vad gick det på?) =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katträdet kommer från Nordens djurshop (.se) och trädet kostade 1289 kr. Visst är det en del pengar, men på en vanlig djuraffär hade det gått för betydligt mer. Vi ska hämta det nere i centrum ikväll, så spännande! Hoppas att det är lika fint i verkligheten, och att Sushi gillar det. :)

      Radera