lördag 2 juni 2012

Kattutställning i Märsta

Så var det dags för kattutställning igen. Denna gång var det till Märsta och Birka Kattklubb som vi åkte med vår lilla Sushi.


Fast så värst liten är hon väl inte längre. Det är ju faktiskt hennes ettårsdag idag! Detta var en drop-in-utställning vilket innebar att man inte behövde vara på plats tidigt på morgonen, och att man kunde åka när man fått sin bedömning (förutsatt att katten inte gick vidare till nomineringen). Vi var därför på ganska gott humör när det var dags för Sushi att komma fram till domaren, eftersom vi bara varit där i en dryg halvtimme. Under tiden som vi väntade tog jag lite bilder, och försökte samtidigt studera vad domaren tittade på, och hur utställarna gjorde när de stod där framme med sina katter.









Många fina katter var det, men min nervositet blev bara värre och värre ju närmare nummer 97 vi kom. Sushi tyckte inte heller att det var sådär särskilt roligt, hon var helt klart lite överväldigad.



När det väl var vår tur att gå fram fick jag henne i ett halvbra grepp, vilket man kan se på de första bilderna.



Men ganska snabbt skulle hon ner på bordet och då handlade det hela snarare om att få henne att sitta kvar där.  Både hela situationen i allmänhet, och domaren Louis Costa i synnerhet, var väldigt skrämmande tydligen. Men hon fick sin bedömning, och domaren verkade gilla henne, även om jag inte förstod så värst mycket av hans fransk-engelska. Han påpekade dock tydligt att hon var fin, men att hon inte kunde gå vidare till nomineringen p.g.a. fläcken som hon har på ena bakbenet. Helt okej för mig, vi ville ju hem till Duva så vi hade bara fått trubbel av en nominering.




Men CAC fick hon. Så vitt jag kan förstå är det det bästa betyget man kan få i klass 9 vad gäller kvalitetsbedömningen. Om vi skulle komma iväg till lite fler utställningar och hon skulle få två CAC till, så skulle hon bli champion. Det skulle ju vara något.

Efter utställningen fick vi sitta i närmare 40 minuter och vänta på vår kritiklapp. Tillslut kom den! Tyvärr var texten nästan oläslig och trots att jag suttit länge och väl och försökt tyda den, så är det fortfarande vissa ord som är frågetecken. Här är det jag lyckats luska ut (med lite hjälp från ragdollforumet):

"Typ: Ex balance for this young female happy birthday. Nice legs just some little spot alone.
Huvud: Nice shape in front side with nice profile. Nice top. Nice window in the face.
Ögon: Ex nice ? ? side nice blue.
Öron: Ex size wide base nicely set.
Päls: Ex length nice silky, good white in front just little mistake on the back.
Svans: Ex length nice shape.
Kondition: Ex
Allmänt intryck: Ex nice girl. A pity for nomination with the little spot."

Om det är någon annan som kan tyda denna handstil får ni mer en gärna säga till:

2 kommentarer:

  1. Det var ju väldigt bra kritik ändå, bara en liten prick på benet! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag är väldigt nöjd! Hanen som vann Bäst i Variant var superfin och det var han verkligen värd! Hade han inte varit där hade vi kanske blivit BIS, men jag tycker att kvalitetsbedömning är det viktiga hur som helst.

      Radera